Nastawieni na sukces


Nastawieni na sukces











wtorek, 3 marca 2015

Przestaw się z trwania na rozwój



14-letnia Magda może pomóc  rodzinie, ale musi opowiedzieć o swojej trudnej sytuacji w telewizji. Opowiedzieć także  trochę o sobie, o swoich pasjach i zainteresowaniach. Magda obawia się oceny rówieśników. Będą się z niej śmiać, wyszydzą, odsuną na bok.

Magdzie trzeba wytłumaczyć, że poprawa życia jej i jej rodziny zależy w dużej mierze od niej, nie od ocen innych. Nie należy się przejmować opinią nieprzyjaznych osób. Trzeba uwierzyć w siebie i nastawić się na zmiany, na naukę i na rozwój własnej osobowości. Przyjmować nowe wyzwania, nie bać się, nie zrażać porażkami.

Podjęcie decyzji nie jest łatwe. Magdzie trzeba podpowiedzieć, zachęcić do zastanowienia się, jaką postawę będzie pielęgnowała w dalszym swoim życiu. Przedstawić różne zachowania.

Profesor psychologii Carol Dweck w swojej książce  „Nowa psychologia sukcesu” rozróżnia dwie postawy. Nastawionych na rozwój i nastawionych na trwałość. Postawa zachowawcza, trwała  mówi o przekonaniu, że człowiek ma swój stały intelekt, wiedzę, jest na swój sposób wyjątkowy, dużo odziedziczył.  I niewiele zależy od jego postępowania. Każda porażka wówczas stresuje, cały czas trzeba  potwierdzać swoją wartość, uważać, aby się nie ośmieszyć, nie stracić czegoś w opinii innych.

I druga postawa, rozwojowa: cały czas się uczymy, przyjmujemy nowe wyzwania, nie przejmujemy się porażkami, nie zastanawiamy się jak oceniają nas  inni. Na sukces trzeba zapracować.

Nastawienia na rozwój można nauczyć. Nie chwalimy dzieci, za to że są świetne, wybitne, uzdolnione i wszystko potrafią. Chwalimy za to, że zrobiły jakiś postęp, że nauczyły się czegoś nowego i zachęcamy do robienia dalszych postępów.

Nie osadzajmy i nie krytykujmy dzieci, gdy psocą, gdy robią coś złego. Nie zawsze wiedzą co jest dobre, a co złe. Trzeba je uczyć, wyjaśniać, tłumaczyć.  Wówczas będą nastawione na rozwój, na przyswajanie nowej wiedzy. Utrwalą sobie, że nic nie jest dane raz na zawsze.

Autorka podkreśla dwie postawy, dwa przesłania do dzieci: „osądzę was i ukarzę” oraz „pomogę wam samodzielnie myśleć i zdobywać wiedzę”.

Istota uczenia i wychowywania to obserwowanie jak coś rozwija się na naszych oczach, a nie jak raz zdobyta wiedza ma wystarczyć na zawsze.

Magdzie  należy tłumaczyć: Twoje życie, Twoje szczęście, Twoje sukcesy zależą od Twojego postępowania. Od nastawienia na rozwój. Nie od ocen innych. I tym się kieruj podejmując decyzje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz